Amed, Indonesië

Op naar Bali!

6 april 2018 - Amed, Indonesië

27 maart - een dag waar ik toch best een tijdje op heb gewacht. Op naar Indonesië!! Na een erg vervelende omboeking van mijn vlucht, kwam ik na 16 uur reizen dan toch aan in Bali :) Daarna moest ik nog maar een paar kleine uurtjes wachten en dan zou ik eindelijk mijn beste vriendinnetje Maud in mijn armen kunnen sluiten! Het was een erg onwerkelijk moment. We konden het allebei niet zo goed bevatten dat we echt samen naar een hotel in Bali reden. Onze eerste 2 nachten verbleven we in het Hilton Garden Inn Hotel, een ontzettend mooi en luxe hotel. Net iets wat we nodig hadden met ons tweeën na zo'n lange tijd!
Wat me gelijk opviel toen we in de shuttlebus zaten, is dat ze hier in Bali ook aan de linkerkant rijden. Dat vind ik echt ontzettend fijn aangezien ik het afgelopen half jaar aan de linkerkant heb geleefd :)

Na een lange nacht te hebben gekletst, werden we erg laat wakker. We aten lekkere noedels voor (late) lunch, hebben het hotel verkent en even aan het zwembad gelegen. Ookal was ik veel warmte gewend van Australië, ik had het bloedheet in Bali. Het is een heel andere soort warmte, meer vochtig en benauwd. Overigens hoef ik vast niet uit te leggen dat ik ook erg moest wennen aan de verandering in cultuur. Alles is gewoon zo anders dan in Australië en Nieuw-Zeeland!! De mensen hier zijn ontzettend lief, kunnen niet zo goed engels en het verkeer is meer chaotisch. Dit rustige dagje hebben we afgesloten door een lekker hapje te hebben gegeten in het hotel.

De volgende ochtend moesten we uitchecken voor 12 uur. Hierna hebben we een ontbijtje en lunch in 1 genomen en een lekker gerecht gegeten in het hotel. Van een hotel dichtbij het vliegveld gingen we naar een hotel in Denpasar, het Warna Kedaton Hotel. We regelden een uber taxi die ons daar kon brengen. We waren niet helemaal te spreken over het hotel, ook al hadden we een vierpersoonskamer voor ons drieën. Het was een beetje viezig en slecht georganiseerd maar uiteindelijk goed genoeg voor 1 nachtje. En yess toen ik zei met z'n drieën, bedoelde ik met Isabel erbij, die 's avonds zou aankomen!! Maud en ik hebben in de middag even door Denpasar gelopen, maar toen wij en iedereen op straat er achter kwamen dat wij de enige toeristen in dit stadje waren, werden we al snel achtervolgd.. Letterlijk. Nadat we wat boodschapjes hadden gehaald, hadden we ons terug getrokken in onze kamer. Na een goed potje kaarten, kwam Isabel 's avonds eindelijk aan! Na een ander onwerkelijk en emotioneel moment, waren we compleet! Het avontuur met z'n drieën kon beginnen!! ❤

Voor vandaag verhuisden we naar Kuta. Hier hebben we even door het stadje gelopen, spelletjes gespeeld en in het zwembad gelegen. Later zijn we naar een Grieks restaurantje gelopen voor een heerlijk dinner. Na een confrontatie met een grote kakkerlak zijn we in ons bedje gedoken in het Captain Goose hostel.

Als ontbijt hadden we lekkere pannenkoeken gebakken! Vervolgens lopen we met onze tassen in ongeveer 10 minuten naar de volgende accomodatie. Wauw wauw wauw, we hadden allemaal niet verwacht dat het zo mooi zou zijn! We hadden voor 2 nachtjes een appartement geboekt omdat we een leuk verblijf wilden voor mijn verjaardag! Het was nog groter en luxer dan verwacht. Echt een verwennerijtje tussendoor :) Hier hadden we onmiddellijk gebruik gemaakt van het mooie schone zwembad en de fijne ligbedjes in de zon. Zo zijn we onze dag wel doorgekomen! We hadden besloten om deze avond mijn verjaardag te vieren omdat ik om middernacht 19 jaar werd!! Als eerste zijn we naar een lekker Italiaans restaurantje geweest.

Later lopen we naar een bar met live muziek en drinken we een cocktail op mijn verjaardag! Maud en Isabel hadden tegen de zanger van de band verteld dat ik jarig was, dus ik werd naar voren geroepen en daar begonnen ze een liedje voor mij te zingen. Na het live optreden lopen we naar het uitgaansgedeelte van Kuta. We zijn vaak langs clubs gelopen met een oncomfortabel gevoel. Er hangen namelijk veel prostituees in en rond deze clubs. Uiteindelijk vinden we een barretje geschikt voor ons waar we een lekker drankje konden drinken. Niet veel later komt er een Europees stel naar ons toegelopen om te vragen of we misschien met hen en nog drie anderen, de avond willen doorbrengen. We besluiten om dit te doen en eindigen met z'n allen op het strand van Kuta Beach.

De volgende dag worden we 'vroeg' wakker voor een heerlijk ontbijt buffet in ons hotel. Vervolgens duiken we ons bed weer in en slapen de halve middag. Daarna lopen we door het centrum en kopen wat leuke dingetjes. We gaan uiteten bij een leuk restaurantje en besteden de avond in ons appartement :) Wat was dat een bijzondere verjaardag!

Helaas is het weer uitcheck dag.. Vandaag bezochten we Uluwatu, een tempel in het zuiden van Bali. Deze tempel is gebouwd op het randje van een klif/rots. Een erg bijzondere locatie! Ook waren er veel apen aanwezig, en niet alleen lieverdjes. Deze apen proberen alles te stelen wat los en vast zit, dus we moesten onze spullen goed in de gaten houden. Nadat we hier ongeveer een uur in de brandende zon hadden gelopen, reed de taxi ons terug naar Kuta. Hier pakten we onze spullen en reden verder naar Ubud, waar we de volgende 3 nachten zouden verblijven in het Halaman Depan Hostel. Na een lekker hapje eten, zijn we als een blok in slaap gevallen.

Gelukkig stonden we al redelijk vroeg fris en fruitig klaar, want vandaag gingen we scooters huren! We huurden 2 scooters in totaal voor ons drieën, zodat iemand achterop kon zitten en de navigatie in de gaten kon houden. 's Ochtends reden we naar Gunung Kawi, een mega groot tempelcomplex. De gebouwen zelf waren zo indrukwekkend, met hun details en vormen. Maar de omgeving was net zo mooi - midden in het regenwoud! Allereerst moesten we tientallen trappen naar beneden lopen om bij de tempels te komen, waar je ontzettend mooi rond kon lopen. Maar vervolgens moet je ook al die trappen weer oplopen in de hitte... (Bedenk dat we in alle tempels bedekte kleren aan moeten) Gelukkig waren er veel winkeltjes onderweg waar we stopten, om onder andere een kokosnoot te eten en drinken.
We reden verder op onze scooters naar Tirta Empul. Dit is ook een tempel, maar hier staat het heilige water centraal. Het was een mooie tempel, maar we vonden het jammer dat er zo veel toeristen waren... Hierdoor wilden we eigenlijk het water niet in. Na deze twee mooie bezienswaardigheden, reden we terug naar ons hostel voor een korte stop.
Daarna vervolgden we onze trip naar de Tegenungan Waterfall. Dit is een grote waterval die je van veel kanten kan bezichtigen. Wij liepen van boven naar beneden. Onderweg hadden ze ontzettend veel leuke dingen waar je een foto mee kon maken. In een vogelnestje, voor een hartje of met bepaalde teksten op bordjes. Beneden hebben we met z'n allen een momentje genomen om even te genieten van de waterval. Daarna bedachten we om via rotsen en balken naar de overkant te lopen. Klinkt goed, minder leuk in de praktijk. Bij rots nummer 1 val ik al en zorg ik voor een mooie schaafwond op mijn been... Eenmaal weer boven aangekomen, rijden we naar het centrum van Ubud. Hier zoeken we een leuk restaurantje uit waar we lekker gegeten hebben. Terug bij het hostel leveren we onze scooters in en springen in bed.

De volgende ochtend verliep het helaas niet zo vlekkeloos om een uber taxi te bestellen, waardoor we later vertrokken dan normaal. Maar beter laat dan nooit, want we gingen naar de Tanah Lot Temple! Deze tempel is normaal gesproken via een smal pad verbonden met het land, maar ligt zelf geheel in zee. Als het tenminste geen vloed is (wat het dus wel was toen wij er waren). Wij zagen de tempel dus los van het land, als een klein eilandje in zee :) Erg mooi!
Rond een uur of 4 werden we teruggebracht naar het hostel en namen we de tijd om dingetjes voor onszelf te doen. Ik heb de tijd genomen om goed over mijn studiekeuze na te denken. Een tijdje later hebben we lekker gegeten in het hostel.

We hadden een taxi geboekt die ons naar het plaatsje Jatiluwih zou brengen, in de bergen van Bali. Hier verbleven we in Dina Home Stay, waar we goed verwend werden. Jatiluwih staat erg bekend om zijn rijstvelden, waar we ook gelijk heen gingen. Ik was nog nooit eerder bij rijstvelden geweest, maar het is echt adembenemend mooi. Het landschap is zo prachtig en fascinerend! Aan het eind van de middag hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje bij deze mooie plek :) 's Avonds ontdekken we spinnen, gekko's en een wespennest in ons hutje, maar we vielen toch allemaal in slaap.

Vandaag gingen we naar een van de mooiste tempels van Bali: de Pura Ulun Danu Bratan Temple! Dit is een van de speciaalste tempels ooit. Ookal hadden we hem groter verwacht, hij was echt heel erg mooi om te zien. Nadat we er een flinke tijd gelopen hadden, hebben we een restaurantje in de buurt opgezocht om te lunchen. Vervolgens reed een taxi ons in 3 uur naar het oostelijke plaatsje Amed. Hier hadden we een nachtje in het Pacha Hostel geboekt om vanaf hier een boot te nemen naar een van de Gili eilanden. Maar voordat we daar heen gingen, sliepen we eerst een nachtje in het reggae hostel.

1. Isabel:
    7 april 2018
    Heel leuk om te lezen, nog leuker om zelf bij te zijn 😜 en dat gedoe met die Uber heb je nog zacht uitgedrukt... xxx