Maleisië 🎉

10 mei 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Land 5 van de 5: Maleisië! Na een aardige vertraging, kwamen we om 1 uur 's nachts aan. We namen een taxi naar ons hotel dichtbij het vliegveld, Adiff Palace Hotel. Na een fijne nachtrust, namen we de volgende middag de taxi en trein naar het centrum van Kuala Lumpur. We hadden een hostel naast Chinatown, Cintamani Travellers Lodge. 's Avonds hebben we over de markt van Chinatown gelopen, lekker geshopt en van het streetfood genoten!

De volgende 5 dagen hebben we Kuala Lumpur ontdekt. We hebben heel veel grote shopping malls gezien met alle winkeltjes die je je kan bedenken. Ook zijn we natuurlijk naar de Petronas Twintowers geweest! Dit is hèt symbool van de stad en mocht dus zeker niet ontbreken in onze trip! We hebben de torens een aantal keren gezien, maar we bleven ons verbazen hoe gigantisch ze zijn. Daarnaast is het ook een erg mooi gebouw om te zien. Naast de torens ligt het KLCC park, waar we een aantal keren hebben genoten van de groene omgeving en het uitzicht.
28 april verlieten we tijdelijk het centrum van Kuala Lumpur en namen de trein om een bezoekje te brengen aan de Batu Caves. Dit is een hindoeïstische tempel in een grot op een berg! Na een heleboel trappen en apen verder, kwamen we aan in deze mooie tempel, waar we ook een mooi uitzicht hadden op de stad.
We hebben onze tijd in Kuala Lumpur afgesloten met een dagje rondwandelen in Chinatown en door Central Market. Je kunt hier echt geen genoeg krijgen van de leuke goedkope marktjes!

30 april ruilden we de grote wereldstad in voor een klein stadje. Na 4 uur met de trein en bus kwamen we aan in Melaka (dit kan normaal in 2 uur maar we hebben een aantal verkeerde treinen genomen). Dit is een oud stadje ten zuiden van Kuala Lumpur. Er waren erg veel oud Nederlandse invloeden terug te zien hier, zoals straatnamen en namen van gebouwen. Zo zijn we naar the Dutch Square en St. Paul's Church geweest. Ook hebben we hier heerlijk kunnen eten. Even later hebben we een caricature portret van ons laten maken, een hilarische afsluiting van ons dagje Melaka!

De volgende dag stond er een stevige reis op het programma. We zijn van Melaka naar Penang gereisd. Dit was een busreis van ruim 8 uur, die gelukkig niet tegenviel. Op het eiland Penang verbleven we in Georgetown, waar we na aankomst met een taxi heen werden gebracht. Deze stad is het hoogtepunt en het levendigste deel van Penang. Na deze lange dag wilden we heerlijk op bed gaan liggen in onze kamer, in het Old Penang Hotel. Maar zo snel ging dit nog niet, de kamer bleek in dezelfde staat te zijn hoe de vorige gasten het hadden achtergelaten.. Na een poetsbeurt konden we eindelijk tot rust komen in ons hotel dat achteraf prima bleek te zijn. Voor het slapengaan hadden we even snel een pizza gehaald bij Dominos.

Woensdag zijn we allereerst naar Little India gelopen, een schattig wijkje naast het centrum. Vervolgens lopen we naar het Chocolate & Coffee Museum, dat een kort maar krachtig bezoekje was. In Love Lane, de hoofdstraat van het centrum, hebben we onszelf een heerlijke lunch gegund :) Hierna zijn we met een taxi naar de Kek Lok Si Temple gereden, een stukje uit het stadje en de berg op. Dit is de grootste boeddhistische tempel van Azië. Daar is geen woord aan gelogen, de tempel is nog groter dan je je kan voorstellen. Daarnaast is het zo gedetailleerd bewerkt dat je echt je ogen uitkijkt. Na dit indrukwekkende bezoek, nemen we een bus terug naar Love Lane voor een lekker dinner met leuke muziek. Op de weg terug naar het hotel kwamen we streetart tegen, maar we besloten er de volgende dag meer aandacht aan te schenken.

Vandaag begonnen we met een cultureel uitstapje: een museum! Maar dit museum is anders dan alle anderen. Het heet het Upside Down Museum, wat je al een beetje doet vermoeden wat er gaande is daar binnen. Het museum is al het ware 1 groot huis, verdeeld in verschillende kamers. In elke kamer hangt het hele interieur op de kop aan het plafond. Wanneer je een foto maakt terwijl jij in die kamer staat, en vervolgens de foto weer op de kop draait, krijg je heel gekke foto's!

Dit is niet alleen hilarisch om te doen, maar de resultaten zijn ook geweldig! Na al deze gekheid, zijn we aan de hitte ontsnapt en een shoppingmal ingedoken. De Komtar Shoppingmall is erg groot en heeft een grote variëteit aan winkeltjes en restaurantjes. Zo was ik Isabel bijvoorbeeld kwijt in een snoepwinkel en hebben we geluncht bij Kidland :) Vervolgens zijn we onze speurtocht naar streetart begonnen. Lang geleden hebben een aantal artiesten geweldige streetart in Georgetown op de muren geschilderd. We zijn naar de drie bekendste muurschilderingen geweest en zijn er onderweg nog veel meer tegengekomen. Door deze wandeling kwamen we uit in het oude centrum van Georgetown, waar we heerlijk door winkeltjes hebben kunnen snuffelen. Onze wandeling werd voortgezet naar Chew Jetty, een wijkje aan de kust dat op palen in zee is gebouwd! Als je er loopt, merk je er niet veel van, maar soms laten de golven je weer realiseren dat je boven de zee loopt. Dit is een heerlijke plek om even te chillen. Om deze topdag af te sluiten met een lekker dinner, liepen we naar Love Lane en genoten vollop!

Vrijdag busdag!! Het lijkt bijna alsof we er van houden (nee), maar ook vandaag maakten we een heerlijke busrit van ongeveer 5 uur. We verlieten Penang vroeg in de ochtend en reden naar Tanah Rata, een dorpje in de Cameron Highlands. Een prachtig gebied gelegen in de bergen middenin Maleisië. Na aankomst hebben we ons in ons hostel genesteld, Orchid Haven, en zijn we door het dorpje gelopen. We hebben informatie opgedaan over trips en tours en hebben heerlijk gegeten in een lokale foodcourt :)

De volgende ochtend werden we om 8 uur buiten op de stoep verwacht. We hadden een tour geboekt in een grote 4x4 jeep! De chauffeur haalde ons en zes anderen op, en de halve dag trip kon beginnen! Als eerste reden we naar de theeplantages, het symbool van de Cameron Highlands. Daarna reden we met veel geweld de berg Gunung Brinchang op, waar we een mooie wandeling door de Mossy Forest maakten. De boswandeling was heel speciaal, want we liepen letterlijk door de wolken! Na de afdaling stopten we bij de theefabriek. Hier hebben we alles geleerd over de lokale thee en natuurlijk een lekker kopje thee geproefd :) Onze laatste stop was bij een aardbeien boerderij, waar we doorheen zijn gelopen en hebben geproefd van de heerlijke lokale lekkernijen.
Na deze intense dag, hebben we lekker ontspannen en  onze spulletjes ingepakt voor de volgende busreis!

Deze busreis was zondagochtend om 8 uur naar Kuala Tahan, een stadje in Taman Nagara. Dit is het oudste regenwoud ter wereld. We moesten eerst 4 uur met de bus naar een rivier, en vervolgens 3 uur met een gammel bootje deze rivier af. Eind van de middag kwamen we aan in Kuala Tahan, waar het warmer was dan gedacht. Ons hostel was gelukkig erg dichtbij de rivier waardoor we niet zo ver (bergopwaarts) hoefden te lopen. In de avond hebben we ons verdiept in de mogelijkheden in het regenwoud en zijn vroeg gaan slapen.

De volgende dag stonden we vroeg op en namen een bootje naar de andere kant van de rivier: welkom in het regenwoud! We besloten een wandeling te maken zonder gids en dus waren we beperkt tot het voorste gedeelte (dat net zo mooi was!). We liepen een aantal kilometers en bezochten een heuvel en de Canopy Walk. Dit laatste is een wandeling tussen de bomen op 40 meter hoogte, een apart perspectief! Door de vreselijke hitte, duizenden trappen en slechte voorbereiding, waren we rond lunchtijd kapot en liepen terug naar het hostel. Na een lekkere lunch, namen we een welverdiende douche en hebben gechilld in onze kamer met onze twee Nederlandse kamergenootjes (Nijmegenaren zitten overal). 's Avonds krijg ik een van de lekkerste noodles ooit gereserveerd in een restaurantje en boeken we een grappig boottochtje voor de volgende dag.

8 mei stond er geen heftige klim op de planning, maar een relatief korte wandeling naar een zwempunt in het regenwoud. We hadden het ons best wel mooi voorgesteld, met helder warm water. Maar de realiteit bleek iets anders te zijn.. We hebben letterlijk in een vieze bruine rivier in de jungle gezwommen. Bij ieder takje werd er gegild omdat we dachten dat het enge dieren waren. Niet zo ontspannen, wel een aparte ervaring. Achteraf was het niet nodig om op te drogen, want om 3 uur stond er een boottochtje gepland. Ik ben nog nooit zo zeiknat geworden op een bootje. We vaarden tegen stroomversnellingen in en maakte intens scherpe bochten. Wat hebben we gelachen! We hadden een pauze van een klein uurtje om te zwemmen in de rivier voordat we teruggingen. Als avondeten natuurlijk weer snel naar de lekker noodle tent gerend! Verder was het een rustig avondje.

Woensdag om half 10 's ochtends werden we met een mini busje opgehaald om terug naar Kuala Lumpur te rijden. De rit duurde niet zo lang en we kwamen rond half 3 aan. We wisten niet waar we het geluk aan te danken hadden, maar zonder dat we het wisten, werden we bij het busstation voor ons hostel afgezet. Heerlijk! De temperatuur in het hostel was helaas niet zo heerlijk en dus besloten we snel de trein te pakken naar het centrum. Hier hebben we in de heerlijk gekoelde winkelcentra rondgeslenterd en nog voor één laatste keer onze favoriete sushi gegeten :) We hadden nog gauw een kijkje genomen bij de Skybar, op verdieping 33, met een fantastisch uitzicht. Dit bleek helaas iets te luxe en duur voor ons te zijn, dus we namen gauw wat foto's en renden weer naar buiten.

Deze avond was een perfecte afsluiting voor ons geweldige avontuur in Maleisië! ❤

10 mei om 16:20 (niet om half 3 Isabel....) stapten we in het vliegtuig naar Jakarta, Indonesië. Hiermee zijn onze laatste 4 weken op reis officieel ingegaan.

1. Isabel:
    10 mei 2018
    Wat gaan we nog genieten van die laatste maand ❤️ (en ik zal voortaan beter de vluchttijden onthouden 😅)
  2. Twan:
    10 mei 2018
    wow..! wat maken jullie veel mee.. waanzinnig toch? Een genot om dit te lezen en zo ook een beetje 'mee te reizen'. Wij begrijpen dat het allemaal dubbel is: je wil nog niet dat dit gaat eindigen, maar je wil ook wel eens thuis zijn. Nog een paar weekjes wachten (voor ons) en dan kunnen we elkaar in de armen sluiten! Love you very mutch..! ❤️ ❤️ ❤️ Goede reis naar Jakarta en doe Isabel de hartelijke groeten van ons!
  3. José en Sjaak van Thiel:
    Hoi Niony,
    Wat kun je toch veel bekijken in een korte tijd! We hebben even de tijd genomen om jullie ( samen met Isabel) avontuur te lezen. Fantastisch!!
    Geniet van de 4 laatste weken!!
    Lieve groetjes vanuit Siclië van Sjaak en José